Sila la click jika ade.....

Wednesday, February 09, 2011

Aktiviti Keagamaan Aktif di Bandar Berbanding Kampung di kalangan orang muda.


Salam sume. Lama jugak xberupdate blog ni. Ni sume disebabkan kesibukan dalam pelajaran serta sibuk dengan kenduri perkahwinan akak aku yang berlangsung pada 5hb Februari yang lepas. Berbicara mengenai bab agama, mungkin aku pun sangat daif dalam bab ni.

Berbalik pada topik kita, mungkin ade yang bersetuju dan mungkin juga ade yang tidak setuju dengan statement aku ini. Jika dilihat, ada juga kebenarannya. Ini kerana, di bandar lebih banyak aktiviti keagamaan diadakan bertujuan menarik minat remaja-remaja untuk terlibat sama. Justeru itu, remaja lebih tertarik untuk terlibat sama dalam aktiviti tersebut.

Berbanding di kampung, aktiviti keagamaan lebih tertumpu kepada golongan yang sudah berumur atau orang tua. Justeru, remaja akan berasa janggal untuk terlibat sama dalam aktiviti keagamaan tersebut. Justeru, ini membuatkan mereka akan terpencil setiap kali aktiviti-aktiviti keagamaan tersebut dijalankan.

Namun begitu, tanggapan ini tidak 100% nya benar. Ada jugak remaja-remaja di kampung yang gemar terlibat dalam aktiviti-aktiviti keagamaan seperti marhaban, korban dan jugak lain-lain lagi. Walaubagaimanapun, bagi aku, pengaruh rakan jugak antara penyebab remaja menyertai sesuatu aktiviti keagamaan yang diadakan.

Apapun, sebagai seorang remaja Islam zaman sekarang kita haruslah terlibat sama dalam aktiviti keagamaan yang diadakan kerana aktiviti-aktiviti ini yang membantu membangun kembali martabat Islam di dunia ini.

p/s: perasan atau tidak, budak2 selalu g masjid atau surau untuk berjumpe kawan2.


"Hingga Jari Bertemu Keyboard Lagi"


No comments:

Post a Comment