Sila la click jika ade.....

Wednesday, August 12, 2009

Hujan Meteor Perseid


Salam sume..klu korg bkk Google maybe korg akan perasan bahawa, title google 2 len dr yg biase..klu korg hoover mouse korg kt c2, die akan tulis Perseid Meteor Shower kn..So this post aku akan cite skit2 psal Perseid Meteor Shower ni berdasarkn sumber2 yg aku dpt kt internet..nk bce buku mmg bkn hobi aku..

Hujan meteor Perseids, salah satu daripada hujan meteor utama sepanjang tahun, akan mula meledakkan juraian meteornya pada awal pagi 12 dan 13 Ogos ini..Hujan meteor ini dipanggil Hujan Meteor Perseid krn sinaran radiant dtg drpd buruj Persues..Sumber bahan-bahan meteor ini adalah dari sebuah komet Swift-Tuttle. Pada ketika ini, komet tersebut berada jauh dari bumi, tetapi kebetulan pada setiap Ogos pada tarikh 12-13 , orbit Bumi telah melalui kawasan laluan komet itu, yang penuh dengan debu-debu hasil peninggalan komet Swift-Tuttle ini yg kali terakhir dilihat pada tahun 1992.

Jika ditinjau dari segi keupayaan juraian meteor Perseids kali ini, jelas keadaan cuaca dan langit berada di pihak kita. Paling utama ialah ketidakhadiran Bulan di langit ketika waktu malam 12-13 Ogos tersebut. Ini adalah kerana cahaya Bulan selalunya merupakan faktor penghalang kepada kita untuk mencerap meteor-meteor ini dengan jelas..Dan satu lagi faktor penentu samada kita dapat lihat banyak meteor atau tidak ialah lokasi cerapan kita. Cuba cari kawasan yang jauh dari sebarang gangguan cahaya, samada cahaya lampu atau cahaya dari bandar-bandar besar. Kita perlukan langit gelap dan hitam untuk benar-benar melihat meteor-meteor yang muncul ini..

So kpd sume, mlm ni/esk try la korg tgk kt langit, mne la tau kot2 luck korg bleh nmpk hujan meteor ni..




5 comments:

  1. aku nk g tangkap meteor tu leh x? hoho

    ReplyDelete
  2. truskan mberi informasi kpd sume pmbaca..(skema giler ayat.huhu)

    ReplyDelete
  3. @x-po/judin klu mu nmpk mu try la amik gmbr 2 pki nset feedo..mne tau bleh..

    @sensei14/aisyah insyaallah klu ade yg bru2 nnt meng post la..

    ReplyDelete
  4. waaaa... abe sto ke nih? bleh la aku linkkan blog ko nih~ hahhahaha~

    ReplyDelete
  5. meeor oh meteor
    malam ni aku g jenguk langit
    hehe

    ReplyDelete