Sila la click jika ade.....

Monday, August 31, 2009

Menuntut Ilmu Biarlah Sampai Ke Negara China



Ilmu..ape itu ilmu???Perkataan ilmu berasal dari perkataan bahasa Arab "Ilm" yang membawa maksud memahami, mengerti, atau mengetahui. Dalam kaitan penyerapan katanya, ilmu pengetahuan dapat berarti memahami suatu pengetahuan, dan ilmu sosial dapat bererti mengetahui masalah-masalah sosial, dan lain sebagainya. Kenapa mesti perlu sampai ke negara China klu nk tuntut ilmu??Pada masa dulu, China merupakan tempat dimana ilmu-ilmu sedang berkembang. Dengan demikian, wujudlah pepatah "menuntut ilmu biarlah sampi ke negara China".

Menurut wikipedia bahasa Indonesia, ilmu adalah seluruh usaha sadar untuk menyelidiki, menemukan dan meningkatkan pemahaman manusia dari berbagai segi kenyataan dalam kehidupan manusia. Segi-segi ini dibatasi agar dihasilkan rumusan-rumusan yang pasti. Ilmu memberikan kepastian dengan membatasi lingkup pandangannya, dan kepastian ilmu-ilmu diperoleh dari keterbatasannya.

Menuntut ilmu merupakan sesuatu yang dituntut. Islam mewajibkan umat2nya menuntut ilmu yang memberi manfaat dan berguna untuk kita dalam hal-hal yang berhubungan dengan kehidupan kita di dunia, agar tiap-tiap muslim tidak dikategorikan sebagai terkebelakang dan agar setiap muslim dapat mengikuti perkembangan ilmu pengetahuan yang dapat membawa kemajuan bagi penghuni dunia ini dalam batas-batas yang diredhai Allah swt. Demikian pula Islam mewajibkan kita menuntut ilmu-ilmu deenul Islam agar menghasilkan natijah yang sempurna, amalan yang dilakukan sesuai dan selaras dengan perintah-perintah syara’. Hukum wajibnya perintah menuntut ilmu itu adakalanya wajib ‘ain dan adakalanya wajib kifayah.

Namun begitu, ramai manusia lupe dan alpa terhadap kepentingan menuntut ilmu. Ilmu dapat membezakan antara yang cerdik dan jahil, buruk dan baik, dan juga mulia dan hina. Orang yang berilmu akan selalu disanjungi dan dihormati. Akan tetapi, wujud juga golongan berilmu tetapi mempunyai perkerti yang busuk. Golongan ini, menggunakan ilmu yang ada untuk menipu orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Golongan ini juga boleh mengancam kemakmuran negara dan mencemarkan nama orang-orang berilmu yang lain.

Oleh itu, kita seharusnya berusaha sedaya upaya untuk menimba ilmu sebanyak yang mungkin kerana ilmu dapat membantu kita dalam kehidupan seharian kita. Selain itu, ilmu juga dapat menaik kan status kita dalam sesuatu masyarakat. Kesimpulannya menuntut ilmu merupakan sesuatu yang penting untuk kita sebagai manusia di dunia ini.

p/s : kepada blogger yg masih study, jgn lupe tanggungjawab kita sebagai student..xkire la kt skola ke universiti ke..yg penting study..



No comments:

Post a Comment