Sila la click jika ade.....

Monday, February 01, 2010

Macam Mane ek??Tolong!!!


Salam sume. Aku mintak maaf sebab lame jgk aku x online. Bile dh xonline maka, aktiviti2 seperti blog Update, Blogwalking, nk men Mafia Wars, Famville, Barnbuddy kt FACEBOOK pun xsempat. So aku nk amik mase skit sementara tunggu nk masuk kelas 4 Qanaah kt SAMPJ ni kul 12.35 jap lg utk update blog aku. So update kali ni mungkin berkait rapat ngn orang2 yang seangkatan ngan aku.

So update kalu ni adalah berkenaan CIKGU/GURU/SIFU/USTAZ. Entry ni aku tujukan khas kepada member2 aku yang sedang berpraktikal. Ape yang aku nk kongsi bersama adalah bagaimana kita nk mengajar dan mengawal kelas ketika mengajar ni. Lagi2 lg bagi kelas2 hujung yang terdapat lg pelajar2 yang still tidak tau mengeja, membaca dan mengira (3M).

Maybe ramai yang dh pernah dengar bahawa 1st Impression kite semasa kite masuk kelas 2 penting. Contohnye, bile 1st masuk kelas, muke hendak lah serius tapi xterlalu nampak garang. Ini dapat memberitahu kt murid yang kite ni tegas dan dapat mengelakkan murid2 menjadi kurang ajar n pijak kepala kite. Selain itu, murid2 juga kebanyakan nya tidak suke guru/cikgu yang garang.

Dari segi pengajaran dan pembelajaran pula, 1st lesson cube gune kan teknik/teaching approaches yang biase digunakan dan yang akan selalu digunakan. Ini untuk menguji samada teaching approaches yang digunakan itu sesuai dan dapat diterima oleh pelajar2. Sekiranya pelajar tidak dapat ikut, gune kan common nye, Chalk and Talk. Dan yang penting selalu la rujuk kepada guru2 kelas mereka utk nasihat dan bimbingan.

So kepada cikgu2 dan guru2 yang laen, sekiranya ade tips atau nasihat yang nk diberikan, boleh la kongsi kan bersama sebagai panduan dan renungan bersama. Last skali renungkanlah ayat ini:
Tugas seseorang guru ialah pekerjaan mental, yang tidak dimulai waktu ia tiba di pejabat/sekolah dan tidak berhenti watu ia pulang.



No comments:

Post a Comment