Sila la click jika ade.....

Friday, August 05, 2011

Ramadhan - Sahur


Salam semua. Selamat Hari Jumaat dan Selamat Berpuasa kepada semua umat Islam yang sedang menjalankan rukun Islam ketiga. Arini aku datang awal ke pejabat dan sempat mendengar sedikit renungan pagi yang di sampaikan oleh saudara Shahrul dari Unit Latihan BSM UPSI. Renungan tersebut bertajuk "Kesilapan Kerap Muslim di Bulan Ramadhan".

Antara yang menarik perhatian aku adalah mengenai bangun sahur. Perkara pertaman, makan sahur di tengah malam kerana malas bangun. Individu yang begini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan dan bercanggah dengan sunnah Rasulullah SAW. Sahur itu sendiri dari sudut bahasa bermaksud waktu terakhir dihujung malam. Para Ulama' pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam.

Seterusnya, adalah mengenai waktu Imsak sebagai 'lampu merah' bagi sahur. Waktu Imsak sebenarnya tidak lain hanyalah sebagai 'lampu amaran oren' yang dicadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat dan bukan waktu tamat untuk makan sahur. Waktu yang disepakati ulama bagi penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq iaitu subuh.

Selain itu, bersahur dengan makan dan minum sahaja tanpa ibadah lain adalah amat merugikan. Ini kerana pada waktu tersebut adalah waktu terbaik untuk beristigfar, memohon keampunanan, bertaubat dan melakukan solat2 sunat malam. Firman Allah SWT dalam surah Az-Zariyyat ayat 18 yang bermaksud " dan ketika waktu-waktu sahur itu mereka meminta ampun dan beristigfar".

Kesimpulannya, jom ramai2 bangun sahur kerana banyak kelebihannya.

p/s: jangan bagi alasan x boleh puasa sebab x bangun sahur.


"Hingga Jari Bertemu Keyboard Lagi"


No comments:

Post a Comment