Sila la click jika ade.....

Saturday, September 05, 2009

Sempena Raya - Balik Beraya.

Post sempena raya Aidilfitri kali ini, adalah mengenai balik beraya. Apabila bercakap psal balik raya, maybe ramai yang akan pening kepala. Especially bagi student2 yang belajar jauh dari umh terutamanya student2 universiti/kolej2 dan juga mereka2 yang bekerja jauh dari pangkuan keluarga.

Bagi student2, mereka aku mula pening kepala untuk memikirkan mengenai tiket bas atau tiket ketapi untuk balik kampung nanti. Ore kelate oyak kelik kampung. Mereka takut tiket akan abis dan mereka xdapat nk balik beraya di kampung nnt. Ade yang dah start beli tiket sblum puasa lagi, ade plak smggu nk raya tiket pun xbeli lg. Selain itu, ada juga student yang mengambil kesempatan menyediakan bas chartered ke destinasi tertentu. Bagi mereka yang mempunyai kereta, mereka kebiasaan nye tidak mempunyai banyak masalah. Apa yang mereka bimbang adalah jalan sesak n penat untuk memandu ketika berpuasa.

Bagi mereka yang bekerja jauh dari pangkuan keluarga, mereka selalunya mempunyai masalah berkenaan dengan cuti. Bayangkanlah, Ahad nk raya dh, tp jumaat n sabtu still kne kerja lg. Mana xpening kepala. Orang len sume dah ade kt kampung, diorg lak still sibuk wat kerja kt office. Selain itu, mereka juga akan mempunyai masalah nk balik kampung nnt sbb orang yang berkerja aku start cuti pada hari jumaat or sabtu. So makin ramai la orang kt hentian2 bas dan juga jalan raya. Oleh yang demikian, ramai yang akan cube untuk memohon cuti awal supaya dapat pulang ke kampung dengan lbih awl..

Bagi mereka yang sudah berkeluarga plak, masalah nk balik raya ni slalu nye timbul klu keluarga ibubapa suami n isteri jauh. Cth nye yang si suami kampung kt utara, yang si isteri plak kampung kt selatan. Memang ssh la nk decide nak balik mana untuk beraya nanti. 2 yang akan sampai jadi perang dunia III time bulan puasa ni. Ada keluarga yang dengan mudah membuat keputusan untuk beraya di rumah mereka sahaja. Senang, xyah gaduh2 nk balik mne..

So, kepada sume, rancang la perjalann anda untuk balik ke kampung nnt. Yang naek bas 2, klu x cari tiket lg, cepat2 la g cari tiket, nanti takut abis plak. Yang naek kereta plak, check kereta dulu. Pastikan tayar dalam keadaan yang baek. Air kereta ckup. Berhemah la di jalan raya. Jangan penting kn dri sendri plak. orang len nk balik raya gak. Last skali, jangan memandu dalam keadaan penat. Kalau penat 2 berhenti la kt mana2 stesen minyak atau R&R.

Ingat la orang tersayang yang sedang menunggu kepulangan anda untuk beraya bersama.

p/s : kepada Abg Reza, Kak Nana n Emi, jgn sedih sbb xdpt nk blk beraya..kitorg wat live raya nnt dr Muar.



3 comments: