Sila la click jika ade.....

Friday, December 25, 2009

Aku Bukan Budak Pandai!!!

Akhirnya setelah lame ku tunggu, kuar jugak result aku arini. Sekali dengan result PMR. Seperti yang aku duga, result aku xde la power sangat macam result sem lps sebab, carry mark utk beberapa subjek aku rendah especially Complex Variables yang mcm S**T, F**K. Selain 2, result untuk tesis aku pun aku dah bleh bajet dr awl2 time lect bgtau bape org A n B. Tapi, pape hal pun aku still bersyukur dengan result aku 2.

Berbalik kepada topik, ramai orang suke mengkategorikan pelajar2 kepada yang pandai dan yang tidak pandai atau dalam bahasa kasar nye bodoh. Pelajar2 pandai sering menjadi kesukaan guru2 dan juga keluarga manakala pelajar bodoh ni diabaikan dan sering kali dikaitkan dengan pelbagai kesalahan disiplin di sekolah mahupun di rumah. Tetapi, bagi aku, aku lebih suke untuk tidak menjadi kedua2 nya.

Ramai kawan2 aku pernah kena sound ngn aku supaya jgn panggil aku budak pandai termasuk la awek aku sendiri. Pastu, diorg akan cakap yang aku ni suke merendah diri (wlaupun dh rendah) tetapi aku tetap tidak suke orang panggil aku pandai sbb aku mmg tidak pandai sgt but tidak la bodoh. Mungkin ramai yang akan bertanya kenapa xnk jadi budak pandai??Jawapan yang sering aku berikan mudah. Too High Expectation.

Bila kite jadi seorang yang pandai, ramai orang yang akan kenal dan ramai yang akan mengharap kt kite yang kite akan berjaya. Pada mulenye kite rase gembira atas perkara tersebut. Namun begitu, apabila kite gagal sekali, kekecewaan drpd kegagalan itu akan berasa terlalu besar kerana dan boleh memberikan tekanan. Ini kerana, orang ramai akan mule bercakap psal kegagalan kite itu dan kite pun akan berasa sgt down sbb sblum ni xpenah GAGAL.

Berlainan pulak bagi pelajar yang tidak pandai. Kalau mereka gagal, guru2 or even ibubapa sendiri kekadang tidak ambil peduli kerana mereka tahu kelemahan pelajar tersebut. Tapi, apabila mereka berjaya, mereka aku mula disukai oleh ibubapa dan jugak guru.

So jika anda rase seseorang itu pandai, jangan panggil die pandai sbb kekadang die boleh jadi sombong, dan kalau die xpandai, jangan panggil die bodoh, kerana ini boleh melemahkan semangat mereka.




No comments:

Post a Comment