Sila la click jika ade.....

Wednesday, January 06, 2010

3 Seconds Rule!!!


Salam sume. Kali ni nak cite sikit pasal 3 seconds rule(peraturan 3 saat). Korang penah dengar x pasal rules ni?? Kalau sape2 yang men basketball or minat team2 seperti LA LAker(fav aku), Boston Celtic maybe tau pasal peraturan ni. Aku pun kekadang fail lg pasal peraturan2 basketball ni walaupun dah men dr form1 lg. Tetapi, 3 seconds rule yang aku nak cite ni len. Xde kene mengena ngan basketball.

3 seconds rule(peraturan 3 saat) yang aku nk cite ni adalah pasal peraturan 3 saat utk makanan yg jatuh ke meja/lantai. Maybe korang sume penah dengar pasal peraturan ni kan. Katakanlah, korang tengah sedap makan twisties/mrpotato depan laptop korang, pas2 ttbe cikedis korang jatuh kt bawah, mst dgn pantas korang amik pas2 terus masukkan dalam mulut, dan makan. Btul x??

Aku still ingat lagi yang member2 aku penah cakap, klu makanan jatuh, amik cepat, kuman xlekat lg sbb kuman tengah fikir nk watpe. Boleh la plak diorg wat lawak cam2. Ade plak yang cakap kuman tgh pikir nk masak ape siap. Btul ke xde kuman??Boleh caya ke sume ni??So bile aku bkk pkck google nk surf wikipedia, aku ade terbace yang ade orang dapat Nobel Prize sebab kaji psal bende ni.

Even Mythbuster dalam Discovery Channel(551 kt Astro) pun penah wat experimen kaji pasal bende ni. Daripada yg diorg kaji, diorg dapati, tiada perbezaan yang ketara dalam bilangan bakteria utk 2 saat dan 6 saat. Apa yang membezakan ialah keadaan permukaan sentuhan makanan tersebut. Kalau permukaan lembab, lg banyak la bakteria. So kesimpulan nye, kalau jatuh, korg nk pungut and makan x??



No comments:

Post a Comment