Sila la click jika ade.....

Thursday, June 24, 2010

WORLD CUP 2010 - Bolasepak Sukan Merbahaya


Salam sume. Ramai orang cakap, kalau nk badan sihat, kita kenalah bersenam. Bersenam dapat membantu kita membakar lemak2 yang ada dalam badan kita. Selain itu, melalui bersenam, kita dapat mengeluarkan toksin2 yang ade dalam badan kita apabila kita berpeluh. Bersukan juga merupakan salah satu cara untuk kita bersenam. Sukan seperti bolasepak, badminton dan sebagainya sememangnya membantu kita dalam membakar kalori2 serta mengeluarkan toksin2 dalam badan kita. Namun begitu, apabila sukan dipertandingkan, ianya menjadi tidak selamat bukan sahaja pada para peserta, tetapi jugak kepada para penonton.

Sempena WORLD CUP 2010, mari kita mengambil contoh sukan bolasepak. Sukan bolasepak merupakan salah satu sukan yang agak kasar dan berbahaya. Ini kerana, seperti ramai orang cakap, 22 pemain berebut 1 biji bola. Ape kes?? Nape tak beli bola sorang satu. So disebabkan perkara tersebut, ianya menjadikan bolasepak sukan yang merbahaya. Korang bayangkan, 22 orang nk rebut 1 biji bola. Ada yang duk tackle, ada yang duk siku muke orang, ada yang duk sepak muka orang. Ini semua hanya disebabkan untuk menang. Berbaloi ke korang lebam2, patah kaki, masuk hospital??



Selain merbahaya kepada pemain2, sukan bolasepak ini juga merbahaya kepada penonton2 nye. Sesetengah penyokong2 fanatik memang pantang tgk pasukan die kne kutuk. Pastu mula la nk hangin. Ada jugak penonton yang xpuas ati, sebab pasukan die kalah, die gi bantai penyokong pasukan satu lagi 2. Ape kes?? Dah kalah wat la cara kalah, xyah nk salahkan manager la, player la, penyokong la. Nk bakar2 stadium sampai.

Selain berbahaya kepada fizikal, ianya juga berbahaya terhadap mental. Ini kerana, ade peminat bola sepak sanggup xtidur malam nk tengok bola. Lagi2 time2 WC2010. Kalau xtengok kang member2 cakap katak bawah tempurung plak. Otak kita jugak memerlukan rehat yang secukupnya. So apabila, kita xtidur pada waktu yang sepatutnye, otak kite terpaksa berkerja lebih mase(OT). So, otak akan kekurangan oksigen, lama kelamaan, boleh menyebabkan tekanan mental. Pas2 korang gi la tengok bola ramai2 kt tanjong rambutan.

p/s - kepada peminat2 bolasepak aku tau korang minat. memang susah nk buang sifat minat 2 kan sebab aku pun same cm korang. Yang penting jage la kesihatan dan majula sukan untuk negara.


No comments:

Post a Comment