Sila la click jika ade.....

Monday, August 15, 2011

10 Malam Terakhir Ramadhan


Salam Ramadhan untuk semua dan salam 1 Malaysia. Masih tak terlambat rasanya nak ucapkan selamat berpuasa kepada semua muslimin dan muslimat. Hari ini sudah setengah bulan kita mengharungi bulan ramadhan dengan berpuasa dan berterawikh serta bertadarus dan memperbanyakan amalan kita kepada ALLAH SWT. Kepada sesiapa merasakan amalan yang dilakukan masih tidak mencukupi, masih tidak terlambat lagi untuk memperbanyakan amalan kita itu.


Ramai orang sudah mula sibuk dengan persiapan raya masing-masing. Mungkin ada diantara korang semua yang sebelum ramadhan lagi sudah mula sibuk untuk persiapan raya sampaikan ada kawan2 mengusik, "puasa pun belum dah sibuk raya". Tapi apa salahnya kalau kita mula bersiap dari awal dari segi tempahan baju raya, kuih dan juga pilihan nak balik kampung belah siapa bagi pasangan suami isteri.

Selain persiapan peribadi dan kediaman, di mungkin ada antara korang yang sibuk menghias office bagi mendapatkan "feeling" suasana Raya Aidilfitri. Ada yang sibuk menggantung ketupat, kad raya bagi mendapatkan suasana raya aidilfitri yang disambut sekali dalam setahun.

Namun begitu, dalam sibuk kita bersiap untuk raya, jangan kita lupa juga bersiapkan diri untuk bekalan di akhirat kelak.Hal ini kerana, pada malam 10 terakhir ramadhan akan berlakunya malam Al-Qadar. Menurut hadis, Daripada Aisyah RA : “Apabila masuk malam 10 terakhir Ramadhan, baginda SAW menghidupkan malam dengan beribadah, mengejutkan ahli keluarganya bersungguh-sungguh dan uzlah (menjauhi) isteri-isterinya”. (HR Bukhari & Muslim). Nabi Muhammad SAW juga bersabda: “Carilah malam al-Qadar pada malam sepuluh terakhir Ramadhan”. (HR Bukhari & Muslim).

Pada malam 10 terakhir ramadhan, kita digalakkan untuk bangun melakukan Qiamullail dengan melakukan solat-solat sunat seperti solat sunat hajat, tasbih, taubat dan tahajjud dengan ikhlas dan bertekad untuk untuk memperkuatkan iman kita. Memperbanyakkan zikrullah kepada ALLAH SWT dan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Selain itu, kita juga digalakkan untuk bertaubat dan meminta keampunan daripada ALLAH SWT yang Maha Pengampun.

So itu, sahaja yang nak dikongsikan bersama, sebagai pedoman untuk kita bersama. Jom kita ramai2 penuhkan shopping Kompleks yang banyak buat Jualan Murah time2 raya ni.

"Hingga Jari Bertemu Keyboard Lagi"


2 comments:

  1. This page really has all the info I wanted concerning
    this subject and didn't know who to ask.

    Also visit my web-site; london Massage (http://Www.iehdi.org)

    ReplyDelete
  2. That is very attention-grabbing, You are an excessively professional blogger.
    I've joined your rss feed and look ahead to searching for more of your magnificent post.
    Additionally, I've shared your site in my social networks

    my webpage ... Gas Installation Melbourne - Www.Agri.Kmitl.Ac.Th,

    ReplyDelete